Tiskové zprávy

„Být dnes dobrý, znamená povinnost být zítra lepší,“ říká ředitel Frekvence 1 Miroslav Škoda

23.3.2017 / Praha

Začátkem roku se hodnotí rok předešlý a už se realizují nové projekty a vize. Rozhovor s ředitelem Frekvence 1 Miroslavem Škodou pojednává o výsledcích za rok 2016, ale hlavně o trendech a budoucích plánech. S humorem jemu vlastním také sdělí svůj názor na rozhlasovou reklamu, která ho pohnula k nákupu inzerovaného zboží a která se mu vryla do paměti.

  1. Je konec února, určitě již máte k dispozici výsledky za rok 2016. Jak jste s nimi spokojen? Jaké jsou výsledky Frekvence 1?

Frekvence 1 má na trhu stříbrnou medaili. Jsme rádio č.2. Dlouhodobě. Špička je vyrovnaná, pozice jedna až čtyři jsou od sebe velmi na těsno a Frekvence 1 je s tržním podílem 10, 8 % druhá. To je hodně dobrý výsledek. Ale vzhledem k tomu, že rádio je služba (jak posluchačům, tak i inzerentům), je vždy prostor věci zlepšovat.

  1. Co vás na nich nejvíce překvapilo?

Vlastně nejvíce překvapivá je ta velmi těsná vyrovnanost rádií na špičce. Jsou tu v podstatě čtyři výkonově srovnatelná rádia, rozdíl mezi prvním a čtvrtým je na hranici statistické chyby použité metodiky měření. Ve chvíli, kdy je produktová konkurence tak těsná, je na čase budovat služby. Poslechovost nejde zvyšovat do nekonečna, kvalitu nabízené služby ano.

  1. Jaké jsou největší změny/plány do roku 2017 a odráží se v nich právě trendy, které se ukázaly v předešlém roce?

Trend je jednoznačný – kvalita služby. Připomíná to trochu vývoj v pohostinství. Dnes už nestačí uvařit dobré jídlo z dobrých surovin. Pokud tam není nadstavba – příjemná obsluha, snaha každého hosta potěšit a připravit mu zážitek, tak nemáte šanci uspět. A rozhlasový trh na tom je podobně. Časy se mění. S pro-klientským přístupem jsme začali jako první už před dvěma lety a snažíme se ho pořád rozvíjet. Aplikované „náš zákazník, náš pán“ neznamená, že nám každý může diktovat, co máme dělat. Ale že se u nás cítí komfortně. A cítí z naší strany zájem a snahu pomoci. Být dnes dobrý, znamená povinnost být zítra lepší. To je trend.

  1. Věříte tomu, že ve většině segmentů je rozhlasová reklama efektivnější než ostatní mediatypy? A proč?

Trochu bych to posunul: Rozhlasová reklama dokáže být velmi efektivní, použije-li se správným způsobem na správném místě. Rádio není vizuální a tak skvěle pracuje s představivostí posluchačů. A jak je představivost velmi individuální, tak je individualizovaná, vlastně personifikovaná rádiová marketingová komunikace.

V rádiu řeknete „ideální dovolená“ a každému posluchači naskočí v hlavě představa té „jeho ideální“. Hned si rozumíte. Moře? Hory? Exotika? Poznávací zájezd? Kola? Rybaření? Chalupa? Každému v představě naskočí ta správná asociace. Nemusíte pro dobrou komunikaci prohledávat fotobanky a hledat obrázky, které zevšeobecňují a tak nějak jsou pochopitelné pro všechny. A také jsou obory, kde není materiální produkt – finanční služby například, operátoři. Všude jinde si musíte lámat hlavu, jak pro potřeby reklamy produkt „zhmotnit“. V rádiu ne. Představivost posluchačů pracuje za Vás…

  1. V roce 2016 jste kladli velký důraz na synergii rozhlasu a internetu, vyplatilo se vám to?

Ano, jako každá správná investice se to časem vyplatí.

  1. Začátek roku se dá také nazvat mrtvým obdobím, co se reklamy týká, projevují se poklesy v inzerci i u vás?

Považovat leden a únor za mrtvé období je podle mého názoru chyba. Osobně při nákupu reklamy aplikuji vcelku známé investorské pravidlo „nakupuj, když všichni prodávají a prodávej, když všichni nakupují“.

  1. Můžete vyjmenovat tři segmenty, které v rádiu inzerují nejvíce?

Jen tři? Auto-moto, maloobchod a finance.

  1. Co na rozhlasové reklamě oceňujete nejvíce vy osobně?

Že si u ní odpočinou oči! Zbytek výše v bodě 4.

  1. Jaká je vaše oblíbená rozhlasová reklama a proč?

Jedna jazyková škola měla několik kampaní s velmi pěknou kreativou šitou na míru zvolenému mediatypu: jedním motivem bylo jednohlasné  a monotónní dabování filmu z časů prvních VHS a druhým zpěv světových hitů doma v koupelně velmi zkomoleným jazykem. Oba  se vzkazem ve smyslu „stojí za to rozumět originálu“. To bylo velmi povedené.

A pak si vzpomínám na jednu reklamu, která mě osobně pohnula k nákupnímu chování. Opět s excelentní kreativou postavenou na zvuku: vždy skupina hlasů s jedním dominantním motivem – pláč kluka po pádu z kola, mejdan, učitel u maturity, svatební pochod, cinkot skleniček, pláč narozeného dítě – prostě 25 vteřin zvuků beze slova!! A na konci claim: „Byli s Tebou ve všech důležitých chvílích v životě. Přece kamarády o Vánocích neodbydeš jen esemeskou?“ Jsem profesionál, reklamou se nenechám ovlivnit, že? Ale ta zatracená představivost a emoce! Ten rok jsem toho prémiového alkoholu koupil celý kartón.

  1. Jaký je váš oblíbený pořad a proč?

Sophiina volba na závěr? Na to neskočím. Pusťte si Frekvenci 1 a zkuste na to přijít… 😊

HEADLINES

Headline

Rozhlasová reklama – na co nezapomenout

Správné načasování Plánování období, kdy nasadit mediální komunikaci, je důležité z hlediska konkur...
Headline

Produkční tipy dobré rozhlasové reklamy

Příprava mediální strategie Existuje mnoho přístupů jak připravit efektivní mediální strategii a my...