Nezařazené

Rozhlasová reklama musí být zapamatovatelná

14.3.2017 /

Doba se stále mění a slova, která dennodenně používáme, také. Dříve se vykalo i rodičům, dnes si všichni automaticky v práci tykáme – je to méně formální a lépe se všem společně pracuje. Anglikanismy a čechismy se to v našem slovníku jen hemží a tvůrci vizuálních reklam jsou už tak zmatení, leniví, nebo neznalí českého jazyka, že nad jejich slogany už nám zůstává rozum stát. Nebo se nad nimi rozum nepozastaví vůbec a prostě je přejde jako nezajímavý nesmysl. Kdo připravuje rozhlasovou reklamu, nemůže si dovolit být lenivý nebo neznalý, slova jsou to jediné, co má!

Na vysoké škole se vyučuje kreativní psaní a žurnalistika. Buď píšete fakta, nebo fikci, informujete, nebo bavíte, haníte, nebo vyzdvihujete. Obojí ale mají stejný cíl – být zapamatovatelný a přesvědčivý. Dobrá rozhlasová reklama musí mít oba atributy. Dobrá rozhlasová reklama by měla v posluchači probudit představivost. Jak říká Walt Disney: „Když o tom dokážeš snít, dokážeš to udělat.“ Takže když mi reklama v rádiu řekne, jak mi to bude slušet v novém autě, a ještě ušetřím peníze na dovolenou, začnu se o koupi auta zajímat a třeba si i nějaké pořídím. Zní to dobře?

Zní, ale je to reklama postavená na milionu ostatních, které slýcháme pořád dokola! Všechny nám říkají, že ušetříme, že dostaneme něco navíc, zadarmo, že jsou nejlepší, nejlevnější atd. Už dávno jsme si přestali všechny tyto atributy přiřazovat k jednotlivým značkám, všechny nabízejí to samé a pokud chcete jako inzerent vystoupit z řady, musíte používat originálních slov a posluchači takzvaně nakopnout představivost.

Ať již připravujete jakoukoliv kampaň, slova, která použijete, by měla být jasná, krátká a zapamatovatelná. Pro příklad se podívejte na velké firmy, jako je Nike, tam je slogan jasný a stejný snad již od vzniku značky samotné. Alespoň to tak působí, protože pamatuje si ještě někdo značku bez něj? To samé ale funguje i jinde. Co se vám vybaví, když někdo řekne „Myslím to upřímně“? „I muži mají své dny“, a proto vymyslí třeba „dlouhý život pro vaší pračku“. Nebo třeba „bílá bělejší, prádlo čistější“? Na které slogany si vzpomenete vy?

Mějte tedy na paměti, že méně je více, opakování je matka moudrosti, ale neříkejte posluchačům to, co slyšeli už tisíckrát. Když si vaše sdělení vždy spojí se značkou, rozhlasová reklama byla úspěšná. A hlavně pamatujte na slova slavného Davida Ogilvyho: „neexistují nudné produkty, jen nudní pisálkové.“

 

Originální vánoční hymna Evropy 2, která je každý rok jiná, nová a má vždy rekordní úspěch:

HEADLINES

Headline

Speciální operace mají nové webové stránky

...
Headline

Rozhlasová reklama – na co nezapomenout

Správné načasování Plánování období, kdy nasadit mediální komunikaci, je důležité z hlediska konkur...